L.A. Noire kritika

2012.11.19. 19:30

Jelenlegi cikk tárgya nem éppen mai darab. Azért került előtérbe, mert a Rockstar nemsoká kiad egy különleges pakkot, amelyben ez a mű is helyett kapott. Történt, hogy a Team Bondi gondolt egy szépet, felrúgta az összes eddigi dolgot, amit eddig open worldben láttunk, majd előállt az ötlettel a Rockstar Games-nek akik ki is adták a dolgot. Hogy miért is olyan különleges ez a játék? Áradozhatnék millió sorban a karakterek kidolgozottságáról, a történet komolyságáról, vagy a mindent átható noir stílusról, de az igazság az, hogy az L.A. Noir teljesen mástól különleges. Valami megfog benne, majd egyszer csak azt vesszük észre, hogy magába szippantott a világ. És nem igazán akar ereszteni.

 218704-la-noire-1_original.jpg

Állj! Rendőrség!

 

Gondolom, mindenkinek van egy kedvenc sorozata, amit szeret nézni. Alig várja a következő részt és rettentően felháborodik, ha várnia kell, míg kiderül hogyan tovább. A játék pontosan erre alapoz. Los Angelesben járunk 1947-ben. Cole Phelps közrendőrt alakítjuk, aki nem mellesleg háborús hős is. Célja, hogy bármi áron igazságot szolgáltasson és a bűnösöket rács mögé jutassa. Ehhez párosul rendkívüli megfigyelő képessége és kifinomult ember ismerete, aminek segítségével átlát a hazugságokon. Miután megoldunk pár piti kis ügyet, előléptetnek minket és kapunk pár komolyabbat. Lesz itt gyilkosságtól elkezdve csalás, sikkasztás, illegális üzlet, gyújtogatás és mire felérünk a ranglista csúcsára, drogok is. A történet szépsége hogy minden egyes ügy előtt, akár a sorozatokban kapunk egy főcímet és egy átvezetőt, amelyben bemutatják a gyilkosságot. Nagyjából öt ügy van egy osztályon, ami azért fontos, mert így őrzi meg a sorozat mintáját a játék. Felfoghatjuk az egészet úgy, hogy minden alkalommal, amikor előléptetnek, egy új évad kezdődik. Ez azért is érdekes mert egyrészről zseniális, másrészről összeköti a sztorit és olyan felvezetést ad a finálénak, amit kevés játéknál láttam. Az ügyek egyenként is olyan izgalmasak, hogy én többször is azt hittem ez a finálé. Hozzájön az is, hogy az egész hátterében húzódik a teljes sztori, amely nemcsak zseniális, de az utolsó percig nem jövünk rá mi volt az összefüggés a különböző osztályok bizonyos esetei között. Habár detektívesdink többnyire emberek kikérdezéséből és nyomok kereséséből áll, lesz pár autós üldözés, lövöldözés és háztetőn ugrálás is. Összefoglalva emelem kalapom az írók előtt. Régen láttam ilyen jól összerakott sztorit, amin lehetett izgulni, akció dús volt, fordulatos és szívbemarkoló. Arról nem is beszélve, hogy a karakterek zseniálisan ki vannak dolgozva. Minden új osztályon kapunk egy társat, akiknek a személyisége és nyomozási módszerük is merőben eltér. És még csak most jön a java.

 lanoire4.gif

Ez a munkám.

 

Mivel egy feltörekvőben lévő nyomozót alakítunk, ezért az ehhez tartozó rögös utat fogjuk bejárni. Míg a játék elején a fő feladatunk főleg a helyszín és a holttest átkutatása, megvizsgálása lesz, úgy később már bővebben jelen lesznek a különböző logikai feladványok, autós és gyalogos üldözések, verekedések, valamint a lövöldözések. Itt szögezném le előre, hogy komoly angoltudás kell a dolgok megoldásához és a tanúk kikérdezéséhez, lévén minden a részletekben rejlik. Los Angeles teljesen bejárható és iszonyat hangulatos. Rengeteg mini küldetés lesz a főküldetések mellé, amelyeket úgy tudunk aktiválni, hogy például éppen haladunk két helyszín között, amikor is érkezik egy rádiófelhívás. Ilyenkor az adott gombot megnyomva válaszolhatunk rá, tudatva a központtal, hogy semmi pánik megoldjuk. Már ez alapból adott egy hatalmas hangulatot a játéknak. A helyszínek átvizsgálása pedig igen kemény munkának bizonyul. Amint kiérünk és beszélünk az illetékesekkel kapunk egy rövid szösszenetet, vajon mi is történhetett itt. Majd átkutatva az áldozatot, és a környezetét (beleértve a kukákat és a bokrokat is) próbálunk egy nyomra rábukkanni, amin elindulhatunk. Ez lehet egy számla az áldozat zsebében, egy szemtanú vallomása vagy akár egy éppen gyanúsan arra sétáló alak. Ezután jön egy gyanúsított előállítása. Itt vagy magától bejön, vagy elbűvölő énünket kell használnunk arra, hogy meggyőzzük. Ezután veszi kezdetét a faggatózás. Itt térnék ki a szereplők arcának meganimálására. A Team Bondi a MotionScan-t használta arra, hogy az emberi arc minden egyes rezdülését meganimálja. Ennek végeredményeképpen minden érzelmet le tudunk olvasni az alanyokról és el tudjuk dönteni, hogy igazat mondanak, elhallgatnak valamit, esetleg hazudnak. Utóbbit tárgyi bizonyítékkal is alá kell támasztanunk. Itt jön képbe a kis noteszünk, amelyben feljegyzéseket készítünk az adott ügy minden részletéről, a megtalált bizonyítékoktól kezdve a gyanúsított személyek arcképéig. Persze az elején a piti kis bűnözőknél könnyű dolgunk lesz, de későbbi ügyeink során már sokkal nehezebb sarokba szorítani az aktuális alanyt. Azonban akadnak ösztön pontjaink, amelyeket arra használhatunk, hogy vagy mutassák a helyszínen az összes nyomot, vagy eltüntessenek egy helytelen választ. Esetleg ha online vagyunk, megkérdezhetjük a Rockstar közösségét is. Ezekből a pontokból max öt darab lehet, és szintlépéskor kapujuk őket. Külön tetszett, hogy nehezül a dolgunk, ha nem tudjuk a teljes vallomást kicsikarni. Például elmaradnak részletek, amivel megvádolhatnánk egy másik gyanúsítottat, vagy nem jutunk el bizonyos helyekre, mert az adott ember elhallgatta előlünk ezt az infót. Legrosszabb esetben pedig nem jó embert küldünk a hűvösre és az igazi tettes meglép. Piros pont azért, hogy a játék vége felé átlépünk Cole Phelps bőréből Jack Kelso-éba. Ez azért is fontos, mert itt olyan elemeket is megtapasztalunk, amit Cole szemszögéből egyébként nem, másrészről mert megértjük, hogy Cole és Jack között mi ez az elhúzódó feszültség, ami a háború óta tart.

 noire_grill_17302.nphd.jpg

Ó, azok a ’40-es évek…

 

Látványilag az L.A. Noir-ra nem lehet panasz. Az épületek szépen ki vannak dolgozva, és a karakterek is élethűek, különösen a már korábban ecsetelt MotionScan kelti azt a hatást, hogy egy interaktív filmmel van dolgunk. Habár előfordulnak pop-upok, és egy két érdekes bug, no meg érthetetlen szaggatások, nem ront az élményen olyan mérhetetlenül sokat. Rengeteg autót is vezethetünk (szám szerint 95), amelyek hűen visszaadják a kort, mind kinézetre, mind pedig irányíthatóságra. A zenékért pedig csillagos ötös jár. Amint kocsiba pattanunk, megszólal a 1940-es évek végét idéző muzsikák sokasága, amely elvarázsol, olyan hangulatot kölcsönözve a játéknak, hogy elveszünk benne. Hangulatból és látványból tehát jelesre vizsgáztak a készítők. De mégis van benne egy kis részlet, amitől nem teljes az egész.

 LA-Noire-top-games-2011.jpg

A sötét utcák

 

Ez pedig a fegyverek kezelhetősége. Nem is azzal lenne a probléma, hogy nem túl sok a fegyver a játékban, hanem inkább az, hogy nincs különbség köztük. A shotgunnal ugyanolyan messze el lehet lőni, mint a gépfegyverrel, vagy a pisztollyal. Innentől kezdve azon kívül, hogy milyen gyorsan tüzelnek, nem sok különbség lesz a fegyverek között és ez azért egy picit zavaró. Az AI pedig olyan felemás. Van, amikor zseniálisan támadnak, védekezek ellenségeink, de előfordul, hogy csak úgy heccből elénk vetik magukat esetleg menekülés közben, miután kilöktük őket, folyamatosan nyomják a gázt a falnak neki. Apróságok ezek és nem is túl gyakran fordulnak elő, de azért igencsak rontják a játék eddigi összképét.

 L-A-Noire-Gameplay-Series-2-Investigation-and-Interrogation-Trailer_11.jpg

Detektívregény

 

Régen éreztem azt egy játéknál, hogy igen még ezt, még egy kicsit aztán kikapcsolom. Minden egyes alkalommal örömtelien ültem le az L.A. Noir elé, várva a folytatást és gyakorlatilag alig bírtam letenni is. Egy zseniális felnőtteknek szóló sztori, újszerű és film érzését ható gameplay, és a persze a rengeteg gyűjthető ruha, és újság (amiből kiderül, mi zajlik az ügyek hátterében és hogyan jutunk el a végkifejlettig a fő gonosz szemszögéből), ami miatt a játékot érdemes újra és újra elővenni. Egy igazi remekmű, ami remélhetőleg megmutatja a többi cégnek, hogy lehet ilyen játékot is csinálni és igény is lenne rá bőven. Detektív fanoknak kötelező.

 

Végeredmény:

 

+Zseniális sztori

+még jobb színészek

+nagyszerű hangulat

+ zseniális ez a MotionScan

-fegyverek között szinte semmi különbség

-pár apró bug

 

9/10

A bejegyzés trackback címe:

https://reconreview.blog.hu/api/trackback/id/tr234915287

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása